• גודייר
  • מישלין
  • פאלקן למטה
  • פירלי למטה
  • טויו למטה
  • קונטי למטה
מאמרים לנהג >> כללים חשובים לנהיגת חורף
תקינות הרכב:

מומלץ ורצוי לערוך בדיקות חורף במכון רישוי, במוסך מורשה, בצמיגיה, או לסירוגין באופן עצמאי. מומלץ לבדוק את הפרטים הבאים: מערכת תאורה (אורות), זה הזמן לבדוק שפנסי הרכב תקינים ולא מסנוורים, מערכת הבלמים, הגה, מצבר, מערכות חווט חשמל וכבלי הצתה, מערכת חימום, בולמי זעזועים, מערכת פליטה וכדומה. יש להכיר את כל מערכות הרכב המסייעות בעת נהיגה בחורף (הפשרת אדים, תאורת ערפל וכד`). 

יש לבדוק את מגבי הרכב (וישרים). חשוב שגומיות המגבים יהיו גמישות ולא יבשות, הגומיות צריכות להיות שלמות ללא קרעים בכדי שיכולו לנגב את מי הגשם הניתכים על השמשה הקדמית בצורה טובה ולאפשר לנהג ראות מקסימאלית. אסור לשכוח לבדוק גם את המתזים, שהם לא סתומים ומיכל המים שלהם מלא, לצורך ניקוי שמשת הרכב במקרים של בוץ ולכלוך המוטחים עליה מגלגלי רכב חולף או מהגשם עצמו.


תקינות צמיגי הרכב:

נהגים רבים אינם מודעים לעובדה כי הצמיגים הינם מרכיב בטיחותי ממדרגה ראשונה, הם הקשר של הרכב עם הכביש. חשיבותם של הצמיגים עולה פי כמה בתקופת החורף ועונת הגשמים, לכן חשוב מאוד לבדוק את תקינותם.


תקינות כללית של הצמיגים: 

יש לבדוק את תקינות הצמיגים, ולוודא שאינם שחוקים יתר על המידה. יש לבצע בדיקה ויזואלית של הצמיגים ושל לחץ הניפוח לפחות אחת לחודש - יש לוודא שהמדרס והדופן החיצונית אינם פגיעים וחפים מחתכים, המצאות גופים זרים, בליטות, שחיקות, סדקים עמוקים או שחיקה בלתי אחידה במדרס הצמיג. 
כדאי להתייעץ בצמיגייה לגבי מצב הצמיג. במידת הצורך יש להחליף צמיג שחוק במדרסו ושעומק התעלות בו הגיע ל-2.5 - 3.00 מ"מ. 
יש להקפיד על אחידות במצבם של הצמיגים שעל כל ציר מבחינת עומק התעלות, פרופיל הצמיג, יצרן זהה וכמובן מידת הצמיגים. 
חשוב לציין כי יש לבדוק גם את תקינות הצמיג הרזרבי ואת מידת לחץ הניפוח בו. 

לחץ ניפוח נכון:

יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים רק כאשר הם קרים (לפני נסיעה, מומלץ בבוקר). במידת הצורך, יש למלא אוויר בצמיגים על פי המלצת יצרן הרכב. כשלחץ הניפוח נמוך מדי, תעלות הצמיג נסגרות ומרחק העצירה גדל, כך שסכנת ההחלקה והשיוט גדלה (כל ירידה ביחידת לחץ ניפוח של 1 ,PSI, כמוה כהוספת עומס של כ-15 - 12 ק"ג על צמיגי הנוסעים, בתלות בעומס המרבי המותר בו). 

בדיקת עומק התעלות בצמיג: 

יש להחליף צמיגים שעומק תעלות המדרס הנותר בהם הגיע לכ-3 מ"מ. בעומק נמוך מזה, ניקוז המים יקטן והרכב יימצא בסכנת החלקה, במיוחד בסיבובים חדים. בנסיעה של כ-100 קמ"ש, צמיג חדש סטנדרטי לדוגמא, במידה 195/75R15, יכול לנקז כ-10 ליטר מים לשנייה! ככל שעומק התעלות בסוליה יקטן כך תקטן בהתאמה כמות הניקוז. לכן, הקפדה על עומק תעלות תקין משפר את ניקוז המים, את האחיזה בכביש ואת השליטה על מערכות ההיגוי והתמרון. 

הגורם האנושי:

ערנות הנהג מושפעת מגורמים כגון תרופות, אלכוהול, עייפות ועוד. בחורף, במיוחד כשתנאי הכביש והראות קשים, נדרשת מהנהג ערנות יתר. 
נהיגה בחורף מתחילה עוד לפני שנכנסים לרכב: יש לנקות את חלונות הרכב ממים ואדים מבפנים ומבחוץ, להוריד מעיל ולפתוח מעט את אחד מחלונות הרכב, לצורך כניסת אוויר טרי לרכב. כמו תמיד -כל יושבי הרכב (גם מאחור) חייבים לחגור חגורות בטיחות. 
חשוב לדעת, ניקיון השמשה הקדמית בחורף מתבצע בהדלקת מזגן וחימום יחד.

יש לנסוע תמיד במהירות נמוכה יותר מהמהירות בה אנו רגילים לנסוע בקיץ, יש להימנע מהאצות ובלימות חזקות וכך לא להפריע לצמיגים להתמודד עם הכוחות הצנטריפוגאליים הפועלים על הרכב. מכיוון שאחיזת הצמיגים בכביש פחותה, יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב מלפנים עקב מרחק בלימה ארוך יותר.

מהירות נסיעה גבוהה עלולה לגרום להחלקת ריחוף, לכן יש להתאים מהירות למצב הדרך.

החל מ-1 לנובמבר עד סוף מרץ חובה להדליק אורות גם ביום.

חשוב לדעת כי "גשם ראשון" מוגדר כגשם שיורד לאחר מספר ימים יבשים (ללא גשם). במצב זה המים מציפים את הלכלוך והשמן אל פני הכביש והופכים אותו לחלק יותר מהרגיל.הדבר חמור במיוחד כשהגשם חלש, יחסית, ולא מספיק לשטוף היטב את הכביש,מה שפוגע באחיזת הכביש של הרכב וכך הסיכון להחלקה גובר.

ברכבים שאינם כוללים מערכת ABS, אין לבלום בבת אחת אלא לסירוגין, היות והדבר יעזור במניעת החלקה ונעילת גלגלים.

סעו בזהירות ושמרו על עצמכם בכביש בברכת נהיגה בטוחה.... 


*הנתונים נלקחו מכתבה שפורסמה על ידי טופ דרייב