בין החידושים הטכנולוגיים של השנים האחרונות, אחר המעניינים ביותר הוא הרכב ללא נהג או הרכב האוטונומי. איך זה עובד? האם ועד כמה, הדבר משמעותי לחיי היום יום של כולנו? מדוע עדיין לא רואים זאת בשטח, למרות ששומעים על כך כבר לא מעט זמן? בסקירה שלפניכם, ננסה לכסות את הנקודות העיקריות שייתנו לכם תמונת מצב עדכנית לגבי הרכב האוטונומי.
אוטומציה בכל מקום
המחשוב והאלקטרוניקה, איפשרו לשלב אוטומציה בחיי היום יום, בדרכים רבות. כאשר מושכים כסף מכספומט למשל, נעזרים באוטומציה. יש מכונות בהן ניתן לרכוש משקאות ומכונות אחרות, שבהן ניתן להחזיר בקבוקים ריקים ולקבל תשלום עבורם. יש כמובן עוד סוגים רבים של מכונות בהן האוטומציה מתבטאת. זה יכול להיות אפילו מנגנון פשוט, כגון דלת שנפתחת לבד כאשר מתקרבים אליה. אלה למעשה שילובים של אוטומציה, בתוכנה ובמנגנונים פיזיים שונים. יש גם יישומים של אוטומציה ברמת התוכנה בלבד. למשל, תוכנה שמפיצה התראות בזמן אמת מפיקוד העורף. אך מכונית אוטונומית, לוקחת את האוטומציה לרמות גבוהות מאוד. באמצעות מכונית ללא נהג ניתן תאורטית להעביר סחורות וגם אנשים ממקום למקום דרך הכבישים הרגילים. אנו משתמשים במילה "תאורטית", מאחר שמדובר באתגר טכנולוגי גדול למדי וכל התחום נמצא עדיין בפיתוח מאומץ. עקרונית, המטרה היא לפתח רכב שבו מערכת שמקבלת החלטות ונוהגת בצורה בטוחה, לפחות כמו נהג אנושי מנוסה. כמובן, רכבים כאלה לא ישולבו בכבישים רגילים, עד שלא תושג רמת אמינות מינימלית כזו. למה זה כל כך מסובך?
הכדור שמתגלגל לרחוב
על הנייר, יש כיום פתרונות טכנולוגיים, לכל הדרוש ברכב אוטונומי. שליטה ממוחשבת על מערכות הרכב איננה מסובכת. מנגנונים שמבינים את מצב הסביבה בעזרת מצלמות, יש כבר מזמן וברמה גבוהה. בין השאר, תודות לצורך בהם בייצור תעשייתי ורובוטיקה. תוכנות ואלגוריתמים שמתמודדים עם אתגרים מורכבים כמו נהיגה, גם כן אינם דבר חדש. אך כל זה לא מספיק. נהג אנושי מביא איתו לכביש ניסיון חיים, שמסוגל להתמודד היטב גם עם הפתעות שונות שהמחשב פשוט לא מכיר. נאמר שמישהו נוסע לפניכם בטנדר עם כמה חפצים מאחורה, כולל קרטונים. אחד הקרטונים מתפרק בגלל הרוח ועף אחורה היישר לחלון הרכב שלכם. החלון חסום זמנית באופן חלקי, אבל אתם מתמודדים עם המצב, מאטים ועוצרים בצד באופן זהיר ובטוח. מה תעשה מכונית אוטונומית במצב כזה (שחוסם את החיישנים שלה, בהנחה שהם אופטיים)? הסיכוי שזה ייגמר בתאונה יהיה גדול מהרגיל. מה רכב כזה עושה אם מתגלגל לרחוב כדור ממשחק של ילדים? בנגב יש לאורך השנים תאונות לא מעטות בין רכבים לגמלים – האם הרכב האוטונומי בנוי להתמודד עם כך? היבט נוסף של הנושא, הוא שיש כבר מערכות אוטונומיות שונות ברכבים כדבר שבשגרה. למשל מערכות שמתריעות על קרבת יתר לרכבים אחרים. כך שניתן לומר שרכב אוטונומי לגמרי, הוא התפתחות טבעית והדרגתית, בין השאר בסיוע אבני דרך צנועות כאלה.
חדשנות ישראלית במרכז העניינים
לכל האתגרים האלה ונוספים, נמצאים בהדרגה פתרונות. למעשה, אחד ממוקדי החדשנות הבינלאומיים לכך, היא מדינת ישראל. בארץ פועל היקף מרשים של סטארטאפים, אשר עוסקים בהיבטים שונים של עולם הרכב האוטונומי. אך בכדי ליישם את הדברים בשטח, יש עוד תחום בולט של אתגרים וזהו כל הנושא הרגולטורי חוקי. איש לא ירשה לכם להעלות על הכביש רכב ללא נהג, ככה סתם. חייבים להסדיר זאת היטב בחקיקה. מאחר שהטכנולוגיה מתפתחת במהירות ותמונת המצב משתנה תדיר, גם זה אתגר לא קטן.
לסיכום
מעניין יהיה לראות, כיצד יתפתחו העניינים עם הרכב האוטונומי. כדאי לעקוב.