מתי כדאי להפעיל את ביטוח הרכב?
במקרה של תאונה צריך לעדכן את הביטוח שלכם ולמעשה "להפעיל" אותו כדי לכסות את הנזקים (אם יש) בגוף וברכוש עם הצד השני, הן הפוגע והן הנפגע. אך לא תמיד כדאי לכם לערב את הביטוח שלכם. הינה השיקולים שכדאי להביא בחשבון טרם הפעלת ביטוח רכב:
- הגורם שעליו מוטלת האחריות: אחד השיקולים המרכזיים בהחלטה אם להגיש תביעת ביטוח ובעצם להפעיל את הביטוח הוא הגורם האחראי לנזק שנגרם. כאשר הנזק נגרם באשמתכם, סביר להניח שתצטרכו להפעיל את הביטוח שלכם על מנת לכסות את עלויות התיקון. לעומת זאת, אם הצד השני אחראי לתאונה, אפשר לתבוע את הנזק מחברת הביטוח שלו ולחסוך את ההשתתפות העצמית והעלאת הפרמיה שלכם.
- השתתפות עצמית: ההשתתפות העצמית היא הסכום שהמבוטח משלם מכיסו בעת הגשת תביעה. ככל שההשתתפות העצמית גבוהה יותר, כך פחות משתלם להגיש תביעות על נזקים קטנים יחסית. יש לשקול האם הנזק עולה משמעותית על סכום ההשתתפות העצמית ומצדיק את הגשת התביעה.
- השפעה על פרמיית הביטוח בעתיד: תביעות ביטוח, במיוחד אם הן תכופות או על סכומים גבוהים, עלולות להעלות את פרמיית הביטוח העתידית. לעיתים עדיף "לספוג" נזק קטן מאשר להסתכן בפרמיות גבוהות יותר בשנים הבאות. מומלץ להתייעץ עם סוכן הביטוח לפני הגשת תביעה ולהעריך את ההשפעה האפשרית.
- נזק לצד ג' ושיקולים נוספים: במקרה של פגיעה ברכב או ברכוש של צד שלישי, חשוב לדווח מייד לחברת הביטוח ולהגיש תביעה. ביטוח חובה מכסה נזקי גוף לצד ג', בעוד שביטוח מקיף או צד ג' מכסים גם נזק לרכוש. ללא הפעלת הביטוח, עלול המבוטח למצוא את עצמו חשוף לתביעות יקרות. בנוסף, יש להביא בחשבון את משך הזמן והמאמץ הכרוכים בתהליך התביעה מול הסכום שניתן לקבל.
איך עושים את זה?
הצעד הראשון הוא יצירת קשר מיידית עם חברת הביטוח ודיווח על האירוע. רצוי לתעד במצלמה את הנזק לרכב ולרכוש. יש למלא טופס תביעה ולספק את כל הפרטים הנדרשים. לאחר מכן, שמאי מטעם חברת הביטוח יעריך את הנזק ויאשר את התיקון במוסך הסדר או יציע פיצוי כספי. בסיום התיקון תשלמו בהתאם לגובה ההשתתפות העצמית שלכם (אם בכלל יש) ותקבלו את הרכב המתוקן או חלופי זמני.
בעת הגשת התביעה יש לספק לחברת הביטוח מסמכים כמו: פוליסת הביטוח, רישיון רכב, רישיון נהיגה, דו"ח של השמאי, חשבוניות על תיקון הנזק ועוד. כמו כן, יש למסור פרטים מלאים על נסיבות התאונה, הרכבים המעורבים והנהגים. חשוב לשתף פעולה עם חברת הביטוח שלכם ולהגיש מידע מדויק ומלא על מנת לא לעכב את הטיפול בתביעה.
בסופו של דבר הפעלת ביטוח רכב היא פעולה שנעשית לטובתכם על מנת להגן עליכם מפני תביעות ולכסות את הנזקים. למבוטח יש זכות לקבל שירות יעיל ומקצועי מחברת הביטוח ולהגיש ערעור במקרה של חוסר שביעות רצון. יש לו זכות לבחור מוסך לתיקון הנזק (בכפוף לתנאי הפוליסה) ולקבל רכב חלופי בזמן התיקון. מנגד, על המבוטח החובה למסור מידע אמין ומלא, לשתף פעולה עם החברה ולנקוט אמצעים סבירים על מנת למנוע החמרה של הנזק.
הכיסוי הביטוחי במקרה של תאונה
הבדלים בין ביטוח חובה, מקיף וצד ג'
חשוב ביותר לרכוש ביטוח חובה לרכב לפני שבכלל מזיזים אותו לראשונה. ביטוח חובה מכסה נזקי גוף לצד שלישי ונדרש על פי חוק מכל בעלי הרכבים. ביטוח מקיף מעניק כיסוי מקסימלי הן לנזקים לרכב המבוטח והן לנזקי רכוש לצד ג'. הוא כולל גם אירועים כמו גניבה, שריפה, ונדליזם ועוד. לעומתו, ביטוח צד ג' מכסה רק נזקי רכוש שהמבוטח גרם לצד שלישי. סוג הביטוח קובע את רמת הכיסוי והזכויות בעת תאונה או נזק.
נזקים עיקריים המכוסים בפוליסה
פוליסת הביטוח מגדירה את סוגי הנזקים שעליהם ניתן לקבל פיצוי. המקרים העיקריים הם תאונות דרכים, גניבת הרכב, שריפה, נזקי טבע (שיטפון, ברד), ונדליזם ופגיעה משמעותית במרכב. כמו כן, ישנם כיסויים נלווים אופציונליים כמו רכב חלופי, שבר שמשות ומראות ועוד. חשוב להכיר את הפוליסה על בוריה ולדעת במדויק מה מכוסה ומה לא, על מנת לקבל את השירות המיטבי בעת הצורך. אל תתביישו לבקש כיסויים נוספים מעבר לכיסויי הבסיס או לחלופין לבקש את הפוליסה הבסיסית ביותר כדי לחסוך כסף אם אתם בטוחים שאינכם צריכים את כל הכיסויים הנלווים שאינם בגדר חובה.
לסיכום
הכרת תהליך הפעלת ביטוח רכב והכיסוי הקיים חשובה לכל נהג. יש לשקול בקפידה את הצורך בהגשת תביעה, להכיר את הזכויות והחובות ולפעול בהתאם על מנת לקבל פיצוי הולם תוך שמירה על פרמיה סבירה. בעת התלבטות, רצוי להתייעץ עם סוכן הביטוח שיכול לתת מענה מקצועי ולסייע בתהליך מול חברת הביטוח.